Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 4 juni 2015

Inköp Omega Healthcare Investors Inc.

Det har blivit mer shoppande i USA och igår köpte jag 30 aktier i Omega Healthcare Investors Inc. (NYSE:OHI) för $35,52 styck. Företaget är en så kallad REIT inom vårdsektorn.

Orsaken till mitt köp är framförallt diversifiering i marknad samt att jag ville addera ännu ett bolag med bra kvartalsvis utdelning. Direktavkastningen ligger i dagsläget på ca 5,90%.

Dessutom ville jag bli av med likviderna i kapitalförsäkringen. Så nu när det är gjort kommer jag ta det lugnt ett tag om det inte börjar dyka upp fler köplägen när börserna backar.

OHI presenterar sig såhär:

"Omega Healthcare Investors, Inc. (NYSE:OHI) is a Real Estate Investment Trust ("REIT") providing financing and capital to the long-term healthcare industry with a particular focus on skilled nursing facilities located in the United States. 

As of April 1, 2015, after giving effect to the Aviv merger transaction, Omega has a portfolio of investments that includes over 900 properties located in 41 states and operated by 81 different operators.

As a source of capital to the healthcare industry, Omega continually evaluates the opportunities, trends and challenges affecting the industry. Our goal is to identify long-term investments in quality healthcare properties with outstanding operators that provide the most favorable risk/reward ratio to our investors." 

Det sägs att det ligger mycket pengar i en befolkning som blir allt äldre så jag tänkte att jag får vara med på tåget lite grann iallafall.

Risken är nog högre än i bolag jag normalt letar efter och faran ligger framförallt i högre räntor vilket ger högre kapitalkostnader, eller förändringar i Medicare eller Medicaid vilket skulle kunna påverka operatörernas förmåga att betala OHI.

Ur portföljsynpunkt har jag en alldeles för hög andel bolag inom finans och fastighet nu så jag får börja ta tag i att vikta över när det blir tillfälle.

Skulle ni köpa REITs i dagens marknad? De har backat en del på sistone pga att den 10-åriga räntan har gått upp har jag förstått det som.

4 kommentarer:

  1. Jag har ökat i LXP och startade position i WPC igår. Lite smått orolig att det är något jag missat (som det är när man går mot strömmen) men det känns som en överreaktion inom REIT sektorn. Kostnader bör förbli låga tills lånen som binds nu löper ut och flera bolag har klarat av växande utdelning även när räntor stiger så det känns något överdrivet. Att vissa dyra REITs kommer ner är bara trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig hört talas om LXP och WPC så dem får jag kolla upp.
      Reaktionen är oftast hårdast i början av en ränteuppgång har jag förstått det som så är man uthållig så lugnar det ner sig då. Å andra sidan blir det fler köplägen annars så det är väl att betrakta som win-win då alltså. ;)
      Mvh DF

      Radera
  2. Jo, synd att man inte har lite mer likvida bara men kanske får omallokera lite beroende på hur långt ner det går. De flesta REITs ser jag som obligationsfonder med inbyggd tillväxt så de får gärna götta sig som innehav några år. Så länge utdelningen trillar in (och då helst växer) är det inga konstigheter, så får man se om marknaden ändrar inställning.

    LXP har väl varit lågt värderad ett tag så den är svårare än vanligt att tolka vad marknaden håller på med. Men de håller på att byta dyra lån mot billigare lån och borde klara att växa över tid även om utdelningshöjningar just nu ökar payout ration så tror jag även FFOn bör öka. Står en del bra rtiklar på seekingaplha av Brad Thomas. Får se om jag skriver några rader på bloggen.

    Min uppfattning om WPC är att det är lite som ett som ett lägre värderat O eller HCP, de har funnits länge (även om de bara varit en REIT några år) och har byggnader globalt vilket är trevligt ur diversifierings synpunkt. Återkom gärna med vad du tycker om bolagen när du kollat, alltid kul att höra vad andra tycker :)

    SvaraRadera
  3. REITs är helt utanför mitt "vanliga" intresseområde, så jag följer med spänning :)

    SvaraRadera